تحقیقات جدید نشان می دهد ماده آنتی باکتریال یافت شده در بسیاری از محصولات مصرفی نظیر صابون ها تا اسباب بازی ها و حتی خمیردندان می تواند به سرعت موجب اختلال در باکتری های موجود در روده شود.


بسیاری از محصولات روزمره مورداستفاده ما ممکن است آنقدر که فکر می کنیم مطمئن و ایمن نباشند. طبق یافته جدید محققان دانشگاه ایالتی اورگن، مواد آنتی باکتریال موجود در صابون ها و خمیردندان ها موجب تغییر در باکتری های روده می شوند.

اگرچه عوارض این مواد به سلامت هنوز کاملا مشخص نیست، اما عملکرد بد میکروبیوم های روده با چندین نوع بیماری از جمله دیابت، بیماری قلبی، آرتروز و سوءتغذیه مرتبط است.

تری کلوسان ماده ای است که به عنوان یکی از متداول ترین مواد آنتی باکتریال در جهان مورد استفاده قرار می گیرد و در شامپوها، دئودورانت ها، شوینده های دهان، لوازم آشپزخانه، اسباب بازی، جوراب و ملحفه ها یافت می شود.

این ماده شیمیایی به سرعت از طریق پوست جذب می شود. در یک مطالعه جدید محققان دریافتند قرارگیری در معرض تری کلوسان موجب بروز تغییرات سریع هم در تنوع و هم در ترکیب میکروبیوم در حیوانات آزمایشگاهی شد.

به گفته محققان، اسناد و شواهد نشان می دهد تغییر در میکروبیوم های روده هم دارای تاثیرات متابولیکی، قلبی-عروقی، دستگاه ایمنی و نورولوژیکی خواهد بود.


Tags: مواد بهداشتی, خمیر دندان
تعداد نمایش ها: 660
منبع:  ایردن | مهر 


دندانپزشکی رز

rosedent.ir