دکتر ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به هزینه‌های بالای دندان‌پزشکی گفت: طبق آخرین آمارها حدود 18.5 درصد از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم تنها به خاطر هزینه‌های دندانپزشکی است و این درحالی است که حدود 40 درصد از مردم جامعه ما یعنی 4 دهک از خدمات دندانپزشکی محروم هستند و دریافت خدمات دندانپزشکی در آنها فقط در حد کشیدن دندان است و واقعیت این است که هر چه به دهک‌های بالا نزدیک می‌شویم،هزینه‌ی پرداختی افزایش می‌یابد و حتی به 25 درصد هم می‌رسد که این رقم آمار بالایی در مقایسه با کل هزینه‌ای سلامت مردم است.

حریرچی در پاسخ به این سوال که برخی از دندانپزشکان هزینه‌ی بالای دندانپزشکی را با گران بودن مواد دندانپزشکی توجیه می‌کنند، تصریح کرد: مطالعات اقتصاد سنجی نشان می‌دهد که در دندانپزشکی حداکثر موادی که مصرف می شود 10 تا 12 درصد هزینه است و بقیه هزینه‌ که گرفته می‌شود هزینه‌های جانبی و دستمزد پزشک است.

وی افزود: متاسفانه به ازای هر ایرانی 13 دندان کشیده، خراب یا پوسیده داریم که این شاخص خوبی نیست و راه حل این است که ابتدا برای فرزندان و  دانش آموزان اقدامات پیشگیرانه انجام دهیم که این کار در سال گذشته انجام شده و امسال طرح فلوراید دانش آموزان به اتمام می‌رسد.

وی با بیان این مطلب گفت: اقدام بعدی مربوط به افرادی است که به دلیل عدم پیشگیری وضعیت دندانی مناسبی ندارند که درمان آنها باید مطابق با استطاعت مردم فراهم شود.

قائم مقام وزیر بهداشت درخصوص پوشش بیمه‌ای خدمات دندانپزشکی گفت: وزارت رفاه در حال انجام اقداماتی در این زمینه است که وزارت بهداشت نیز بررسی‌هایی صورت دهد و تعرفه گذاری‌ها از طرف دولت نهایی شوند تا هزینه‌های دندانپزشکی از این نابسامانی خارج شوند.



منبع:  ایردن | باشگاه خبرنگاران جوان 


دندانپزشکی رز

rosedent.ir