دکتر علی کاظمیان در نشست تخصصی سلامت دهان و دندان در بیمارستان فوق تخصصی رضوی مشهد، اظهار کرد: در واقع هزینه‌های دندان‌پزشکی در ایران به نسبت بسیاری از کشور‌‎های غربی خیلی مناسب‌تر و ارزان‌تر است و اصولا در بسیاری از مناطق دنیا خدمات دندان‌پزشکی قابل بیمه شدن نیست و به لحاظ علمی نیز این خدمات چندان قابل بیمه شدن نیستند.

ایردن، پایگاه دندان‌پزشکی

وی ادامه داد: با توجه به اینکه پوسیدگی دندان دومین بیماری شایع در کل دنیاست، از این‌رو تقریبا همه افراد با خدمات دندان‌پزشکی سر و کار دارند و با توجه به تقاضای بالای مردم جامعه، یک شرکت بیمه ور‌شکست خواهد شد و توجیه اقتصادی برای شرکت‌های بیمه‌ای به دنبال نخواهد داشت. بنابراین بهتر است تا دولت خدمات بیمه و رفاهی خود در زمینه سلامت دهان و دندان را در حوزه خدمات پیشگیرانه هزینه کند و همچنین از ارائه خدمات رفاهی و بیمه‌ای برای گروه‌های سنی زیر 18 سال حمایت بیشتری کند.

این متخصص سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی در خصوص اینکه سلامت دهان جامعه بر اساس چه معیار‌ها و فاکتور‌هایی است، گفت: علاوه بر اهمیت دسترسی مردم جامعه به خدمات پزشکی و دندان‌پزشکی در سلامت دهان و دندان، وقتی جامعه به لحاظ اجتماعی و اقتصادی بهبود پیدا می‌کند به مراتب خود را در شاخص‌های سلامت دهان و دندان نیز نشان می‌دهد.

وی افزود: وضع سلامت دهان و دندان با برخورداری اجتماعی و اقتصادی نیز رابطه مستقیمی دارد و نمی‌توان گفت که صرفا اوضاع خوب و بد سلامت دهان و دندان بر دوش جامعه دندان‌پزشکی است، بلکه بخش مهم‌تری از آن مربوط به اوضاع و احوال اجتماعی جامعه و مردم است. به طور مثال تغذیه در این زمینه مصداق بارزی از تاثیر‌گذاری بر سلامت دهان و دندان است، زیرا قطعا سلامت دهان و دندان در جامعه‌ای که مصرف مواد قندی در آن بیشتر است با جامعه‌ای که تغذیه مناسب‌تری دارد، متفاوت است.

این متخصص سلامت دهان و دندان‌پزشکی اجتماعی با تاکید بر اینکه گیاه‌خواری و خام‌خواری نیز با سلامت دهان و دندان هم‌سو است، افزود: مصرف مواد غذایی همچون فست‌ فود و مواد قندی از عوامل پوسیدگی‌زا هستند.

وی ادامه داد: عناصر نگران‌کننده در سلامت دهان و دندان دو طبقه اجتماعی مرفه و محروم متفاوت است؛ به این گونه که نگرانی در سلامت دهان طبقه مرفه بیشتر مربوط به نوع رژیم غذایی آن‌ها و در طبقه محروم علاوه بر تغذیه نا‌مناسب مربوط به عدم دسترسی کافی به وسایل و تجهیزات دندان‌پزشکی است.

به گزارش ایسنا، دکتر فریناز نور‌بخش نیز اظهار کرد: اهمیت جلوگیری از پوسیدگی دندان در سنین پایین بسیار بالاست، زیرا پوسیدگی دندان‌ها در کودکان در عواملی همچون اشتها، رشد و کم‌خونی آن‌ها بسیار تاثیر‌گذار است.

وی با تاکید بر اینکه در دندان‌پزشکی تخصصی کودکان، شعار اصلی درباره پیشگیری از پوسیدگی است و درمان در مرحله بعد از آن اهمیت دارد، گفت: پیشگیری از پوسیدگی دندان را یک مسئه اجتماعی می‌توان در نظر گرفت که مهمترین آن آگاهی والدین نسبت به موضوعاتی است که باید رعایت شود.

این متخصص بیماری‌های دندان کودکان افزود: این آگاهی والدین به قدری اهمیت دارد که در کشور‌های توسعه‌ یافته والدین این آگاهی‌ها را از دوران حاملگی آغاز می‌کنند و سعی بر این دارند که به هیچ نحوی پوسیدگی ایجاد نشود.

وی افزود: میکروبی که پوسیدگی در کودکان را به وجود می‌آورد در سنین خیلی پایین حتی در چند ماهگی و قبل از اولین رویش دندان کودک از طریق اطرافیان به دهان وی منتقل شود. زیرا این میکروب قبل از رویش اولین دندان شیری نیز می‌تواند آماده شود و بلافاصله در دهان کودک جایگزین شود.

وی تصریح کرد: خوشبختانه با مراکزی که برای بی‌هوشی کودکان زیر دو سال راه‌اندازی شده است، امکان درمان بیماری‌های دهان و دندان کودکان سنین خیلی پایین نیز فراهم شده است و حتما باید والدین به این موضوع توجه کنند زیرا پوسیدگی دندان‌های کودکان در سنین زیر 12 سال که دوران طلایی کودکان است، رخ می‌دهد.


منبع:  ایردن | ایسنا 


دندانپزشکی رز

rosedent.ir